A doua antologie Atelier Kult* (Millennium Press, 2009), Dansînd pe Marte şi alte povestiri fantastice, e mai consistentă, mai diversă şi mai incitantă decît surata ei din 2005. Din păcate, doar o parte din autorii noi (noi faţă de precedenta) se susţin prin proze convingătoare, pe care le-au şi înmulţit ca număr în ultimii ani. Unii nu m-au impresionat şi, oricît de greu îmi este, tot sînt nevoită să recunosc că n-am fost în stare să-i citesc pînă la capăt – să zicem că nu am eu papilele gustative necesare pentru textele lor. În schimb, scriitorii deja cunoscuţi şi-au dovedit încă o dată priceperea într-ale poveştilor SF şi pe ei i-am gustat de la cap la coadă. Ordinea în care discut povestirile e aleatorie, ca aceea în care le-am citit. M-am ghidat, pur şi simplu, după bunul meu plac.
În cyberlumea lui Mircea Coman, autorul Cybervalsului, naratorul este „un soft autoperfectibil”, un „soft-ego” al personajului numit Dolofanul, securizatorul unui site pe care se organizează un bal vienez virtual. Şi zău că programul povesteşte cu mai mult har decît unii dintre scriitorii noştri „umani”. Rezultă o povestire excelentă, cu cap şi coadă, cu umor, cu tîlc, cu poantă finală.
Saltul pisicii Roxanei Brînceanu e o povestire frumos gîndită, dar zgîrcită în sugestii lămuritoare. În schimb, am admirat ipostaza nouă a pisicii, aceea de reper ales de călătorii în timp. În Radio Live, Mircea Pricăjan face aluzie la predicatorii sectelor absconse, în faţa cărora se bîţîie, la comandă, hoarde de tremurici cu sufletul greu de păcate. Radiopredicatorul din textul său, obişnuit să-şi hipnotizeze ascultătorii, aude o voce care seamănă cu a sa şi-i spune ce-l aşteaptă. N-aş vrea să fiu în pielea lui, dar mi-ar plăcea să am acasă programul acela capabil să traducă în toate limbile pămîntului orice cuvînt, nuanţă şi inflexiune din glas. Bravos, Mircea! Îmi place stilul tău dinamic şi concentrat.
Plimbarea de seară mi-a căzut tare bine. Florin Pîtea e un autor care scrie de fiecare dată altfel, dar foarte bine. De data asta, a venit cu ilustrarea zicalei că un calculator sau un robot face exact ceea ce îi comanzi, degeaba ţi se pare ţie că lucrează de capul lui şi-şi bate joc de tine. Şi nu se opreşte din treabă decît atunci cînd îi comanzi tu. Aşa că nu daţi vina pe androizi, roboţi etc. Numai în SF avem de-a face cu inteligenţe artificiale care-şi fac de cap.
Ben Ami a reuşit să mă sperie cu Godoma, spaţiul din Probabilitate fibanară în care se venerează Întunecarea. Faţă de oamenii care îi tratează cu indiferenţă, fibanarii sînt fiinţe mai sofisticate, unii cu proteze neurale, alţii cu îmbunătăţiri genetice, creatorii unei societăţi aproape utopice, mai avansaţi tehnologic. Dar, mă întreb eu, de ce e necesar să creăm un „«iad» perfect conservat”, un rău suplimentar, chiar dacă se consideră că fără el nu există binele? Doar nu credeţi că aşa se înmulţeşte şi binele! Eu zic că ne ajunge cu vîrf şi îndesat răul care se naşte de la sine în preajma noastră. Probabilitatea se transformă într-un articol amplu dintr-o enciclopedie a civilizaţiilor cosmice. Doar primele două pagini par a fi luate dintr-o povestire. Apare la un moment dat şi adresarea directă către cititor, „vezi tu”, dar nu e suficientă ca să îmblînzească limbajul de lucrare savantă.
Nu m-au convins, din păcate, Valorile familiale ale lui Aron Biro. Autorul declară deschis că avem de-a face cu o teză. Axioma din deschidere şi primul alineat parcă ar vrea să-ţi stîrnească zîmbete, dar nu e sigur. Avem patru capitole (Context, Specificaţii, Măsuri, Concluzii) presărate cu multe pasaje redate cu litere cursive, ba am văzut şi-un rînd dintr-o rugăciune. Fac „mea culpa”, nu sînt capabilă să apreciez cum se cuvine texte de această factură şi mă scuz spunînd că, în calitate de fiinţă conservatoare, achiesez numai la valorile moştenite de la bunicii şi străbunicii personali, chiar dacă va spune lumea că am vederi înguste.
Nu pot spune că Andrei Gaceff m-a încîntat cu Evidenţa unor promenade. Proza ne-SF, este, citez chiar din ea, un „tren al activităţilor plătite” în care am tot încercat să urc şi n-am reuşit. Promit că altă dată voi alerga după el mai cu convingere. Momentan, am doar o întrebare, valabilă şi pentru dl Stătescu, menţionat mai jos: de ce punem mottouri în limbi străine în faţa creaţiilor noastre fără să le dăm şi traducerea la subsol?
Nici n-am scăpat bine din zona cu Pulbere în vînt, de Dumitru Cl. Stătescu (text greu, fără legătură cu SF-ul, scris parcă cu intenţia de-a umili cititorul, dar avînd efect total opus acestei intenţii), că Bogdan-Tudor Bucheru a reuşit să mă rătăcească prin hăţişurile nuvelei Zalm per Oxis. Oricît de evident e numele zeului dac din titlu şi oricît de bine începe această proză, eu n-am reuşit să-i înţeleg adîncurile. Poate şi pentru că nu m-a fascinat niciodată umila mitologie a celor care ne sînt strămoşi. Un punct pozitiv al nuvelei îl reprezintă atmosfera vremurilor ancestrale, pe care autorul o redă cu iscusinţă. Dansînd pe marte, Cătălin Maxim nu m-a uimit cu nimic, nici nou, nici vechi. Nu ăsta e baiul, ştim că e greu să vii cu ceva nou în SF; mai tare deranjează lipsa virgulelor şi ideea vieţii pe Marte sub o cupolă, care prea trimite la Total Recall. O senzaţie de nemulţumire mi-a lăsat şi Heptozaurul lui Liviu Braicu. E, probabil, un fel de basm, deşi nici titlul, nici stilul cînd limpede, cînd încîlcit, nu te duc cu gîndul la o astfel de creaţie.
Foarte izbutit e basmul Ştefanei Czeller, Băieţelul cel fierbinte şi Hîrca Pămîntului. E foarte convingător, exact aşa cum trebuie să fie o creaţie pentru copii. Şi e optimist, pînă la urmă, binele învinge răul, cum scrie în reţetă. Legenda menestrelului, de Mioara Musteaţă, e frumoasă şi tristă ca o demoazelă salvată de la ananghie de un cavaler şi apoi părăsită. O poveste lirică numai bună pentru a fi citită de şcolari duminica după-amiaza. O singură obiecţie am la Băieţel şi Menestrel: nu sînt potriviţi într-o antologie ca a noastră, chiar dacă pe ea scrie că e de povestiri fantastice.
Ioana Vişan vine cu un titlu de basm aşezat în faţa unei povestiri romantice, Sufletele arborilor, despre care pot spune, cu mîna pe inimă, că e tipic feminină ca realizare, ca limbaj. Nimic rău în asta, poate doar finalul cu raze laser care te scot prea brusc din butea nostalgiei.
Cătălin Sandu are o scriitură catifelată, asemănătoare cu a lui Val Antim. Am savurat Duelul cu ceaţă şi lotuşi, deşi nu mă pricep la go. E o proză pentru suflete intelectuale, capabile să se piardă în peisaje create cu mintea. Liviu Radu ne ispiteşte cu o scurtă Vînătoare de vulpi, mult pe placul meu şi-al celor care consideră că omul, deşi capabil de grai articulat, tot animal e, dar nu neapărat cel mai inteligent. Între ceşti de cappuccino, Robert Coller ne pune faţă în faţă cu o persoană care e oglinda noastră perfectă. Ideea textului m-a atras, mai ales că e bine scris şi are dialoguri naturale. Ana-Veronica Mircea îşi păstrează stilul săltăreţ şi cînd hotărăşte că, Fără doar şi poate, nu va exista prea curînd o lume al cărei cap să fie o femeie
Hai să închei şi de data asta cu Marian Coman, care semnează Testamentul de ciocolată. Textul e cunoscut deja foarte bine şi a apărut şi un roman cu acelaşi titlu. Aşa că mă voi rezuma să-mi exprim din nou plăcerea de a fi citit o proză de calitate, cu idei excelente, pentru care autorul merită lăudat din plin şi invidiat, cu personaje reale, pe care ai impresia că tocmai le-ai auzit vorbind în curtea vecină şi nu ştii cum de le vine atît de uşor să creadă că unul dintre ele are o carte de ciocolată, ale cărei pagini sînt bilete spre alte lumi.
***
Am evitat să citesc recenziile apărute pe internet la cele două antologii Kult şi cred că am procedat înţelept. Poate că le voi citi acum. Concluzia mea, liberă de influenţe, este că amîndouă volumele de povestiri reflectă activitatea cenaclului virtual Kult, fără a avea pretenţia că reprezintă SF-ul românesc actual în totalitate.
*Dansînd pe Martie și alte povestiri fantastice. A doua antologie AtelierKult, editor Michael Haulică (Millennium Press, 2009)
Acest material a apărut în suplimentul cultural Paralela 45 (numarul din 10 ianuarie 2012) al cotidianului timișorean Renașterea Bănățeană și este publicat cu acordul autoarei.
One Response to Între graniţele teritoriului Kult (II)
Leave a Reply Cancel reply
Citiţi-ne pe Kindle!
Comentarii recente
- Horia on Philip Pullman – Materiile întunecate, volumul 2: Pumnalul diafan
- jeje on Philip Pullman – Materiile întunecate, volumul 2: Pumnalul diafan
- Iliescu C.A. on Philip Pullman – Materiile întunecate, volumul 2: Pumnalul diafan
- 11.11.11 – încă o apocalipsă ne aşteaptă | Galileo Online on Autori
- Florin Pîtea on Între graniţele teritoriului Kult (I)
Arhiva
- January 2012 (6)
- December 2011 (26)
- November 2011 (48)
- October 2011 (37)
- September 2011 (44)
- August 2011 (29)
- July 2011 (22)
- June 2011 (30)
- May 2011 (36)
- April 2011 (42)
- March 2011 (59)
- February 2011 (51)
- January 2011 (44)
- December 2010 (43)
- November 2010 (41)
- October 2010 (53)
- September 2010 (54)
- August 2010 (63)
- July 2010 (73)
- June 2010 (13)
Taguri
Adrian Buzdugan Bookfest-2011 Bookland Bugariu Buna dimineata Calendar campbell memorial Ce treabă am eu cu sefeul?! Ciprian Dobra Columb coperte Cărășel Delimitări teoretice egophobia evenimente Final Frontier Fringe Ghidoveanu Hugo Iconostas timișorean intermeci interviuri Justin Cronin Liviu Radu locus Marcel Luca metatext Niță nominalizări Orion Pandele Poul Anderson premii reviste Saptamina SF Scarrow seriale sidewise steampunk sturgeon sunburst Tidhar Traducatorii despre carti Uzina de vise zepelineColaboratori
Asociaţii
Vă mulţumesc mult pentru apreciere.