Se pot scrie 1000 de pagini de acţiune continuă? Reamde este răspunsul.

Neal Stephenson – Reamde

William Morrow, 2011

Trebuie să spun de la început că Reamde nu este un roman science-fiction. Este un tehno-thriller în cel mai pur sens al cuvîntului. Dar în acelaşi timp este un thriller cum numai Neal Stephenson putea să scrie. Începînd cu Snow Crash şi culminînd cu Anathem, cel mai bun roman SF citit de mine în ultimii 10 ani, Stephenson ne-a obişnuit ca fiecare carte a lui să fie mai ambițioasă decît precedenta, fiecare construcţie mai elaborată, fiecare ramificaţie în realitatea noastră tehnologică, politică sau culturală mai profundă. Reamde este cu totul altceva. Însă nu este nu pas înapoi, ci mai degrabă unul în lateral.

Sîmburele acestui roman, locul de unde se vor ramifică toate firele acţiunii îl reprezintă gold-farmingul, o idee atît de surprinzătoare, încît nici un scriitor de ficţiune speculativă nu s-a gîndit la ea. Însă cei obişnuiţi cu jocurile MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) ştiu că gold-farmingul nu este numai foarte real, ci reprezintă o industrie valorînd în jur de 5 miliarde de dolari. În ce constă acest gold-farming: anumiţi jucători, mai ales chinezii, care se pare că dispun de mult mai mult timp pentru a-l petrece în lumea online, ajung să deţină arme, armuri, poţiuni foarte valoroase în lumea virtuală a jocului respectiv; aceşti jucători vor dărui americanilor, de exemplu, aceste obiecte virtual valoroase, în schimbul unor anumite sume de bani reali (unele arme ajung în World of Warcraft să valoreze şi 10.000 de dolari!).

Personajul central din Reamde (nu în sensul că apare cel mai mult, ci efectiv central, cel care leagă toate firele acţiunii) este Richard Forthrast, fost contrabandist de marijuana peste graniţa dintre SUA şi Canada, fost mare fan al jocului World of Warcraft, fondator al companiei 9592 şi creator al foarte popularului T’Rain, un joc construit special în jurul conceptului de gold-farming şi a posibilităţii de a transforma aurul virtual în bani reali. Richard este scos dintr-o semipensionare de haosul creat de Reamde, un virus care codează toate documentele utilizatorilor de T’Rain, practic le ţine ostatice, pînă ce jucătorii nu depun o anumită sumă de aur virtual pe vîrful unui munte din joc. În acelaşi timp Peter, prietenul Zulei, nepoata lui Richard, se ocupă de furnizarea datelor de carduri mafiei ruseşti. Dar este şi jucător de T’Rain. Vă daţi seama ce urmează după virusul Reamde? Nu, de fapt nu puteți. După o introducere de 100 de pagini, la sfîrşitul căreia Zula şi Peter dispar, urmează 900 de pagini (nu glumesc, chiar 900!) de acţiune explozivă non-stop. În jurul dispariţiei Zulei, Stephenson ţese vreo zece fire ale acţiunii, pe două continente, în vreo șapte țări, cu participarea angajaților companiei 9592, a mafiei ruseşti, hackerilor chinezi, jihadiştilor islamici, a spionilor britanici şi a formidabilului clan Forthrast. Şi toate acestea interacţionează cu lumea virtuală din T’Rain într-un mod pe care numai Stephenson îl putea scoate la capăt.

Tot romanul este presărat cu vreo zece personaje principale fabuloase, plus douăzeci de actori secundari foarte bine creionaţi. Richard şi Zula sînt printre cele mai formidabile personaje întîlnite de mine într-un thriller, dar pe lîngă ei ii întîlnim de John – fratele cel mare, veteran al războiului din Vietnam, şi pe Jack Forthrast – care trăieşte împreună cu familia în sălbăticia nordului Statelor Unite, Iovanov – un ganster rus psihopat, Sokolov – mercenar rus eficient, dar cu o etică surprinzătoare, Csongor – un consultant IT maghiar în slujba mafiei ruseşti, Yuxia – ghid chinez dintr-o minoritate de cîteva zeci de milioane, Marlon – un hacker chinez, creatorul lui Reamde, Abdallah Jones – terorist Ql-Qaida de origine britanică, Olivia Halifax-Lin – un agent secret MI-6 de origine asiatică şi Seamus Costello – specialist american black-ops. Toate aceste personaje vor ajunge să conveargă într-o bătălie fabuloasă ce se va desfăşura pe toată durata ultimelor o sută cincizeci de pagini.

Info-dumpurile sînt prezente şi aici, ca în toate romanele lui Stephenson. Însă dacă comparăm Reamde cu Snow Crash, vedem o evoluţie excelentă în ceea ce priveşte abilitatea lui Stephenson de a integra aceste info-dumpuri în acţiunea romanului şi de a arăta cum tehnologia intersectează şi influențează viaţa de zi cu zi, fie că e vorba de funcţionarea lumii virtuale (despre a cărei realizare aş putea scrie zeci de pagini), a GPS-urilor, a armelor de toate calibrele, a spionajului britanic sau a monitoarelor (este incredibil cum Stephenson reușește să ţină o lecţie despre funcţionarea monitoarelor perfect integrată atît în acţiunea reală cît şi în cea virtuală din acel moment).

În ciuda celor peste 1000 de pagini, Reamde se citeşte foarte repede datorită intensităţii incredibile a acţiuni şi atașamentului faţă de actorii principali. Nici o pagină nu este plictisitoare, nici un personaj neinteresant. De fapt, lumea din Reamde este atît de intensă, încît nu vă va însoţi doar pe durata lecturii, ci veţi visa cu ochii deschişi la ea tot timpul.

Cît o să aștept – cîțiva ani, probabil – următorul roman a lui Neal Stepheson (care după spusele autorului va fi un SF pur) o să recitesc Cryptonomicon şi Anathem, pentru că un an fără un Neal Stephenson este un an pierdut.

Tudor Ciocârlie

 

5 Responses to Neal Stephenson – Reamde

  1. Jen says:

    Tocmai am terminat Cryptonomicon… dupa 4 luni si dupa ce am uitat de cel putin 3 ori ce se intampla exact. O prietena tocmai mi-a recomandat Reamde, deci sper ca o sa fie mai usor de urmarit!

    (Si doua note:
    1. For the Win a lui Doctorow e tot despre gold farming, si cred ca mai are o nuvela mai veche pe aceeasi tema.
    2. Nu cred ca exista nimic in WoW care sa valoreze 10.000 dolari. Sau macar 1.000 de dolari. De fapt, gold-ul se vinde chiar foarte ieftin zilele astea… singurele chestii intr-adevar scumpe sunt “premiile” din trading card game, care ajung sa se vanda cu cateva sute de dolari pe eBay.)

  2. Tudor Ciocarlie says:

    @ Jen
    Reamde nu-si pierde focusul niciodata, e mult mai usor de urmarit decat Cryptonomicon, iar multitudinea de personaje sunt indroduse treptat si sunt atat de bine creionate incat nu te porti pierde printre ele.

    Ma refeream ca nici un scriitor de SF nu s-a gandit la gold-farming inainte sa apara. In toata literatura speculativa nu exista ceva care macar sa semene de departe. Este o inventia atat de tipica anilor 2000, ceva ce acum 10 ani nu exista nici macar ca si idee.

    E posibil sa ai dreptate despre cat de valoros e gold-ul. Informatiile le am din Reamde si din discutiile cu cei care joaca WoW. Desi nu as fi surprins ca o arma, pe care o castigi dupa mii de ore de jucat, ceva la care numai cativa au ajuns, sa fie foarte scumpa.

  3. Jen says:

    Ah, ok, am inteles ce vroiai sa zici. Cu armele, nu chiar. Nu stiu daca ai jucat MMORPG-uri asa ca o sa explic pe scurt:
    - Majoritatea itemurile pentru care trebuie sa “muncesti” sute de ore sunt soulbound, adica nu le poti folosi decat pe personajul respectiv si nu le poti vinde. Se poate spune ca valoreaza X dolari, dar asta nu inseamna nimic pentru ca oricum nu le poti da altcuiva. (Conturile de WoW se vand, dar nu pe sume atat de mari. Si nu legal, ma rog :P )
    - Itemurile care se pot vinde sunt ori crafted, ori pica de la diversi mobi. Cred ca cel mai scump item de genul asta pe care l-am vazut eu costa 100.000 gold, iar 1.000 gold se vinde cu vreo 9 euro. Chiar daca ar plati cineva bani reali pt ele, n-ar iesi o suma imensa.
    - O chestie care se vinde in mod constant pe eBay si costa mult e de genul Spectral Tiger: http://www.toywiz.com/wowfooloot3.html. Cardul asta are un cod pe care il bagi un joc si primesti un tigru foarte misto. Scump, dar tot sub 100.000 dolari :P

    Acum sunt chiar curioasa ce scrie Stephenson despre WoW deci cred ca imi iau si eu cartea zilele astea… revin dupa ce o termin.

  4. Tudor Ciocarlie says:

    Multumesc pentru explicatii. Nu am jucat decat Lord of the Rings Online cateva zile. Eu am ramas tot un single-player asteptand The Elder Scrolls V. :)

    Stephenson vorbeste de WoW mai mult ca sa explice geneza jocul din carte – T’Rain. Sunt curios ce impresii o sa-ti faca T’Rain. Mie imi pare mult mai fain decat WoW. Poate personajele secundare cele mai interesante sunt cei 2 scriitori care se ocupa de povestea jocul: un britanic gen Tolkien, obsedat de limbaj si un american ce scrie pe banda rulanta un fel de pulp-fantasy. Bineinteles ca nu se suporta unul pe celalalt. Stepheson scrie o confruntare intre ei absolut bestiala.

  5. Assassin says:

    Faza cu goldu’ va deveni oficiala si legala (in anumite limite, ce-i drept) in Diablo III.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>