La cea de-a 68-a ediție a Globurilor de Aur, cel mai bun film (categoria dramă) a fost considerat de către juriu „The Social Network”, un film despre lansarea arhicunoscutului site Facebook, ce a ajuns în prezent să ofere unei jumătăți de miliard de indivizi șansa de a socializa (sau măcar întreține această iluzie acestui număr imens). Sincer, mă așteptam ca „Black Swan” să cîștige, un film de artă memorabil, cu o Natalie Portman care a făcut mari sacrificii pentru acest rol! O balerină timidă își dorește un dublu rol solicitant într-o adaptare new-yorkeză a „Lacului lebedelor” și luptă din răsputeri să intre în pielea acestuia, de unde și drama… Și „The King’s Speech” a fost preferat de mulți alții, un film despre complicațiile create de evenimentul singular din istoria casei regale britanice, abdicarea regelui Eduard al VIII-lea. Biograficul „The Fighter”, despre ascensiunea boxerului Micky Ward și „Inception” porneau din start cu șansa a doua. „Inception”, cel puțin, în afara cîtorva efecte speciale care atrag atenția, e un film de acțiune care nu se remarcă prin nimic deosebit.
Incontestabil, categoria cea mai slab reprezentată a fost cea a comediei și musicalului! Poate că de asta a și luat premiul un film care n-avea ce căuta aici, „The Kids Are All Right”, un film mai mult decît serios despre problemele care survin în viața unui cuplu atipic atunci cînd apare un personaj ce îl dezechilibrează. Celelalte nominalizate: „Alice in Woderland”, o ciudățenie marca Tim Burton, care demolează în fapt frumoasa poveste a lui Lewis Caroll, „Burlesque”, un musical sub aripa lui „Chicago”, cu o tînără chelneriță (Christina Aguilera) care devine principala atracție a clubului, nimic deosebit în afară de o coregrafie și o muzică bună!… „The Tourist”, o ratare incredibilă a lui von Donnersmarck („Das Leben der Anderen”, Oscar 2007), un film de acțiune cu ritm lent și cu o Angelina Jolie în capătul tinereții, veștejită și machiată strident. Dacă Natalie Portman dovedește constant că frumusețea îi este dublată și de un talent extraordinar (exersat, nu latent!), Angelina parcă se apropie de antiactoria totală, reclamele la rujuri părînd să i se potrivească mai bine în acest punct de involuție al carierei. Johnny Depp salvează ceva din film, altfel un candidat perfect pentru o tufă de zmeure de aur. Și „RED”(„Retired Extremely Dangerous”), un blockbuster cinstit, cu un Bruce Willis în formă, cu o cuceritoare Helen Mirren și un John Malkovich mai trăsnit ca oricînd; Morgan Freeman, Richard Dreyfuss… „băieți” unul și unul într-un cupaj reușit de acțiune și comedie (cupaj ce era firesc să piardă în fața unei drame!).
O altă decizie interesantă a fost și la categoria cel mai bun actor, secțiunea dramă. Dacă Jesse Eisenberg nu strălucește interpretînd rolul lui Mark Zuckerberg, fondatorul site-ului de socializare Facebook („The Social Network”), James Franco (cel care-l întruchipează pe Harry Osborn în seria „Spider-Man”) are o interpretare fără cusur în „127 Hours”. Filmul docu-dramatizează experiența reală a lui Aron Ralston, un cățărător solitar imobilizat de un bolovan căzut într-un canion din Utah. Globul de Aur a fost luat însă de Colin Firth, un actor (în adevăratul sens al cuvîntului) britanic interpretîndu-l pe timidul prinț Albert în ciudatul său urcuș. Ceilalți doi nominalizați au fost Mark Wahlberg (în rolul lui Micky Ward) și Ryan Gosling („Blue Valentine”).
La aceeași secțiune, desemnarea lui Portman drept cea mai bună actriță a fost mai mult decît firească… Cei mai buni actori în roluri secundare au fost aleși din „The Fighter”, Christian Bale și Melissa Leo.
Globul de Aur pentru regie a fost adjudecat de David Fincher („The Social Network”). Ceilalți patru regizori nominalizați au fost Daren Aronofsky pentru „Black Swan”, Tom Hooper („The King’s Speech”), autorul lui „Inception”, Christopher Nolan și David O. Russell pentru „The Fighter”. După principiul cărților de domino, cel mai bun scenariu a fost considerat cel al lui Aaron Sorkin („The Social Network”).
Greu de stabilit a fost ierarhia la categoria cel mai bun lungmetraj animat. Dacă „Despicable Me”, avînd anumite carențe, cădea din start, iar „L’Illusionniste” cu Jacques Tati nu părea să fie pe gustul multora, celelalte trei nominalizate mergeau umăr la umăr. E vorba de distractivul „How To Train Your Dragon” (DreamWorks), despre un tînăr viking care aduce pacea între poporul său și dragoni, extraordinar de bine realizatul „Toy Story 3” (Pixar & Walt Disney) despre ce se întîmplă cu jucăriile îndrăgite atunci cînd stăpînul lor Andy trebuie să plece la colegiu și „Tangled”, un Disney clasic, despre Rapunzel, prințesa cu părul fermecat. Lui „ Toy Story 3” i-a fost atribuit Globul de Aur.
La categoria „Cel mai bun film într-o limbă străină”, speranțele celor care au dorit să vadă pe podium „Concertul” lui Radu Mihăileanu au fost în mod justificat spulberate. El concura cu filmul lui Iñárritu, „Biutiful”, cu un „Kray” puțin cam comun, e drept, însă plin de forță (Alexei Ucitel), cu simpla și lirica poveste de dragoste „Io sono l’amore” (Luca Guadagnino) și cu „Haevnen”-ul Susannei Bier, care de altfel a și luat marele premiu.
Personal, cred că în locul lui „Le Concert” și al lui „Kray” meritau nominalizate „Haiyang tiantang” inspirat dintr-o poveste reală, un film emoționant despre drama unui bolnav de cancer în fază terminală (Jet Li), care încearcă să-și învețe fiul autist (Wen Zhang) să-i supraviețuiască și „Cum mi-am petrecut vara asta” a lui Alexei Popogrebski, despre întîmplările dramatice prin care trec doi meteorologi izolați pe o mică insulă din Oceanul Arctic.
Miniseria „Carlos” a depășit „The Pacific”, „The Pillars of the Earth”, „Temple Grandin” și „You Don’t Know Jack”; pentru interpretarea controversatului doctor Kevorkian din „You Don’t Know Jack” Al Pacino a luat însă un glob, iar premiul Cecil B. DeMille pentru întreaga carieră a fost atribuit lui Robert de Niro.
2 Responses to Globuri calde
Leave a Reply Cancel reply
Citiţi-ne pe Kindle!
Comentarii recente
- Michael Haulică – Povestiri fantastice « Scriptorium on Michael Haulică pe Amazon
- O lume hrănită cu lumină va produce întuneric on Autori
- A. Buzdugan on Filme, povestiri, recenzii
- Dellyka on Nina Munteanu – Scriitorul de Ficțiune. Fii publicat, apucă-te de scris!
- Florin Pîtea on Citesc Soft Apocalypse, apoi deschid televizorul, mă uit în jur şi mă sperii…
Arhiva
- October 2011 (2)
- September 2011 (44)
- August 2011 (29)
- July 2011 (22)
- June 2011 (30)
- May 2011 (36)
- April 2011 (42)
- March 2011 (59)
- February 2011 (51)
- January 2011 (44)
- December 2010 (43)
- November 2010 (41)
- October 2010 (53)
- September 2010 (54)
- August 2010 (63)
- July 2010 (73)
- June 2010 (13)
Taguri
Adrian Buzdugan Bookfest-2011 Bookland Bugariu Buna dimineata Calendar campbell memorial Ce treabă am eu cu sefeul?! Ciprian Dobra Columb coperte Cărășel Delimitări teoretice egophobia evenimente Final Frontier Fringe Ghidoveanu Hugo Iconostas timișorean intermeci Justin Cronin Liviu Radu locus Marcel Luca metatext Niță nominalizări Orion Pandele Poul Anderson premii reviste Saptamina SF Scarrow seriale sidewise steampunk sturgeon sunburst Tidhar Traducatorii despre carti Uzina de vise world fantasy zepelineColaboratori
Asociaţii
Black Swan nu a avut nici o sansa sa castige. E mult prea intunecat pentru gustul lor. La Globes spre diferenta de Oscar castiga filme mult mai light (vezi filmele care au castigat la Globes si cele care au castiga la Oscar in ultimii ani: Avatar – Hurt Locker, Atonement – No Country For Old Men, Babel – The Departed sau Aviator – Million Dollar Baby). Cred ca Social Network a castigat pur si simplu pentru ca este cel mai bun film al anului. De departe cel mai bine vazut de critici (95 pe Metacritic!!!) plus incasari de aproape 100 milioane. Combinare perfecta intre regia lui Fincher, scenariul lui Sorkin, jocul tuturor actorilor si muzica cu Reznor si Ross. Pentru filme ca si TSN a fost inventata cinematografia.
[...] ianuarie Galileo. Adrian Buzdugan – Globuri calde Galileo. Oferta săptămînii la Millennium Books Mircea Pricajan. http://www.mirceapricajan.ro Mircea [...]