Au trecut cinci ani de la apariţia romanului Reţetarium şi unsprezece de la Ciuma de sticlă, volumul de povestiri cu care Costi Gurgu a debutat – strălucit, am putea spune, cîtă vreme acesta i-a adus un premiu din partea Uniunii Scriitorilor şi Premiul Vladimir Colin, în 2001.

Între timp, fostul art director de la Playboy s-a mutat la Toronto, unde are parte de o carieră de succes în graphic design şi e din ce în ce mai implicat în F&SF-ul transoceanic, cu o povestire publicată într-o antologie bine primită la o editură de top din State (povestire tradusă la noi în Galileo nr.2 şi nominalizată la Premiile Galileo din acest an) şi cu participări, alături de autori de renume mondial, la felurite paneluri ale convenţiilor canadiene.

Anul acesta, la Bookfest, Millennium are onoarea de a prezenta publicului din România un masiv volum de povestiri semnat de Costi Gurgu: Cronici de la capătul pămîntului. Sînt adunate aici prozele din ultimul deceniu, mărturie a unei evoluţii sigure spre o maturitate a scrisului şi temelor cum rar se întîlneşte în F&SF-ul de la noi. De la celălalt capăt al Pămîntului, Costi Gurgu ne provoacă şi ne încîntă deopotrivă.

„Cititorul merită ca un scriitor de talent să se întoarcă şi de la capătul Pămîntului pentru a-i da seamă de puterea lui de creaţie. Cronicile… exact asta fac, îi arată cititorului român toate direcţiile în care canadianul Costi Gurgu produce text literar. Pentru o mai uşoară orientare, cititorul se poate folosi de etichetele cunoscute: science fiction, fantastic, mainstream. Va înţelege că sînt doar convenţii necesare identificării unor elemente de conţinut din volum şi nu limitări critice ale creaţiei ca atare a lui Costi Gurgu, unitatea de stil şi forţa imaginarului acestuia fiind prezente de la început pînă la sfîrşit, indiferente etichetării. De la basm la horror, de la fantasy la science-fantasy şi mainstream, Costi Gurgu poate totul şi scrie totul. Sînt sigur că plăcerea lecturii în româneşte a textelor bilingvului autor primeşte o delicatesă demnă urmaşă a Reţetariumului.”

Cătălin Badea-Gheracostea

Ilustraţia copertei îi aparţine artistei Yaga Kielb.